RITVERSLAG 23 MRT 2014 - A GROEP

24 maart 2014, door Henk van Hees.
De lente.....

La Primavera. In Milaan vanmorgen regen. Bij de start in Ossendrecht scheen de zon. Lekker druk. Toch voelde het al niet warm aan. Beter gezegd, meer "waterkoud”. Vroeger hadden we de carnavalsrit, waarbij verscheidene verkleed aan de start kwamen. Wanneer vandaag deze dag was geweest dan hadden we zeker 2 winnaars. 1e prijs was voor Stefan Veraerdt met zijn mooie Colnago retro fiets & Italiaans baardje. 2e prijs voor Wouter Mous. Italiaanse DE ROSA. Prachtige fiets. Italiaans tenue aan. Hij zou zo met de professionals mee kunnen rijden zonder op te vallen. De looks, de snelheid, het charisma........ maar helaas niet Flandriensbloed in zijn fietslichaam.........Eigenlijk verdiende hij de 1e prijs, maar later hierover meer.

09:30 Vertrokken richting de polder met 2 gastrenners. Altijd leuk. Wel even aftasten. Zijn deze jongens wel stuurvast, kunnen ze het tempo aan? Maar dit alles was geen probleem. Vandaag 4 koprijders (lekker ouderwets). Op zich niets mis mee. Met 4 koprijders kun je nooit het tempo ontwikkelen wat je met 6 wel kunt, waardoor het voor de leden achteraan ook gezellig is NA de bocht. Eigenlijk ontwikkel je dan een constanter vlak tempo. Voor een grote groep is dit ideaal.

Toen we de Oesterdam naderden veranderde de mooie blauwe wolken in een zwarte donkere lucht. Niet lang nadat we deze dam opdraaiden, vielen de eerste druppels al uit de lucht. Mannen met een grote reputatie werden kleine jongens.
Ex lid Jan Mous zou zeggen "de jongens werden van de mannen gescheiden". Eerste “omdraaiers” naar huis werden gemeld, d.w.z. opgevers......... en in rituitslagen vermeld als DNF (did not finish). 1 van de “omdraaiers” was….jawel: Wouter Mous, weg 1e kledingprijs, verder paste Peer van Hees (verhalen van vroeger geloven we ook niet meer) en Mathieu Hendrix. Maar nog sluwer was Johny Goossens. Snel met een excuus als: “lekke band”, de bus in. In het peloton werden ze al snel FLANDRIENS VAN HET WATJESLAND genoemd...... hahaha. Sans rancune. Flandrien Stefan Veraerdt hoorde je niet. Hij is een liefhebber van zwaardere parcoursen.

Eerlijk is eerlijk, nadat snel wat regenjasjes waren aangetrokken, hadden we het echt nog wel koud. Mensen die hoog in het clubkampioenschap stonden, moesten flink doorzetten om geen punten te verliezen. Brillen werden afgezet door de regen en handen klapten hard tegen de billen. Toerleider Jeroen, die deze mooie route had uitgezet, hield het tempo mooi op pijl, dit samen met onder andere Erik Watzeels. Ook Michiel Nooij, die al vroeg vertrokken was deze morgen, zocht met koude verschijnselen de bus op. Zo zie je wel dat de Ă©Ă©n meer last heeft van de kou dan de ander. Heeft niet alleen met hardheid te maken.

Afzien dus. Maar wel beseffende dat er thuis een lekkere warme douche op je staat te wachten. En wat nog een fijnere gedachte is, dat de bus van AUTOSERVICE AUTORENT OSSENDRECHT achter ons rijdt. Ik denk dat niemand meer instaat was, wanneer we lek zouden rijden, een binnenband te wisselen door de koude handen. Als je dat dan overkomt sta je niet alleen als fietser af te zien, maar ook de rest gaat het dan nog eens berenkoud krijgen. Toen Michiel instapte waren we de bus even kwijt. Maar iemand met een 42 jarig lidmaatschap, als Jan Gijzen, zit sneller achter je dan je denkt. Weet de binnenwegen op zijn duimpje, en wist de groep snel weer te vinden. Dank daarvoor Jan, en nog meer bedankt AUTOSERVICE AUTORENT OSSENDRECHT. Al jaren een trouwe sponsor van de club, waar auto’s gehuurd, gerepareerd, nieuw als 2e hands verkocht worden met prima service.

Zelf ben ik in Hoogerheide afgedraaid nadat we langs de Vliegbasis richting huis reden. Ondertussen was er een klein groepje bij de club aangepikt. Ook zij gingen naar Hoogerheide. Samen met Patrick Rens (eigen bedrijf als tuinman en sponsor van de club), ben ik naar huis afgedraaid, met dat kleine groepje nog steeds in ons wiel. Die mannen vroegen of we als club altijd zo langzaam reden..... Kom niet aan een Grensrijdershart, 2 bochten verder waren we weer alleen door middel van de benen te laten spreken.

Koprijders, buschauffeur, en bus-sponsor, bedankt voor deze nostalgische lente-rit.
Copyright 2008 - 2018 | Design door: Jeroen Derksen